Dex.Ro Mobile
Rezultate din textul definițiilor
DEBUSEU ~ri n. 1) Mijloc eficace de a asigura larga desfacere a marfurilor. 2) Regiune care serveste ca piata de desfacere usoara si pe scara larga a marfurilor. 3): ~ul podului debit maxim de apa care poate trece pe sub un pod nepunandu-l in pericol. /<fr. debouche

DEBUSEU s.n. 1. Regiune, tara (straina) care serveste ca piata de desfacere a produselor. 2. Debuseul podului = debitul maxim de apa care poate curge pe sub un pod. [Pl. -uri. / < fr. debouche].

DEBUSEU s. n. 1. regiune, tara servind ca piata de desfacere a produselor, a marfurilor etc. 2. iesirea dintr-un defileu a unei ape curgatoare, a unei sosele etc. ◊ (mil.) iesire la loc deschis, larg. ◊ debuseul unui pod = debit maxim al unei ape curgatoare care la nivelul maxim nu trece peste pod. (< fr. debouche)

CONCURENTA, concurente, s. f. 1. Rivalitate comerciala, lupta dusa cu mijloace economice intre industriasi, comercianti, monopoluri, tari etc. pentru acapararea pietei, desfacerea unor produse, pentru clientela si pentru obtinerea unor castiguri cat mai mari. 2. Intrecere, rivalitate intr-un domeniu de activitate. ◊ Expr. A face concurenta cuiva = a cauta sa intreaca pe cineva, tintind spre acelasi scop. 3. (Geom.) Proprietate a dreptelor concurente. ◊ Punct de concurenta = punct de intersectie a dreptelor concurente. – Din fr. concurence.

CARTEL, carteluri, s. n. 1. Uniune monopolista in care mai multe intreprinderi din aceeasi ramura de productie incheie o conventie, stabilind preturile, conditiile de vanzare si de aprovizionare, termenele de plata, cantitatea de marfuri ce urmeaza sa o produca fiecare si isi impart pietele de desfacere, in vederea limitarii sau eliminarii concurentei. 2. Coalitie intre doua sau mai multe partide, organizatii etc. 3. (Inv.) Conventie scrisa intre state, pentru schimbul sau rascumpararea prizonierilor. – Din fr., engl. cartel.

EXPANSIONISM s.n. Politica agresiva de exercitare a influentei politice si economice asupra unor tari straine in vederea acapararii prin forta de noi teritorii, noi colonii si piete de desfacere. [Pron. -si-o-. / < fr. expansionnisme].

debuseu (-uri), s. n.piata de desfacere, tirg. Fr. debouche.

CARTEL s. n. 1. uniune monopolista in cadrul careia intreprinderile participante stabilesc preturile si conditiile de vanzare, termenele de plata, cantitatea de marfuri ce urmeaza sa o produca fiecare si isi impart pietele de desfacere. 2. coalitie politica intre mai multe partide, grupuri profesionale, sindicale in vederea unor actiuni si scopuri comune. (< fr., engl. cartel)

EXPANSIONISM s. n. politica agresiva de exercitare a influentei politice si economice asupra unor tari straine in vederea acapararii prin forta de noi teritorii, colonii, piete de desfacere. (< fr. expansionnisme)

SECTOR s. 1. v. zona. 2. parte, portiune. (Un ~ al pietei era destinat desfacerii branzeturilor.) 3. cvar-tal, microraion. (Un ~ intr-un oras.) 4. v. bransa. 5. v. domeniu. 6. arie, compartiment, domeniu, sfera. (~ de aplicare.) 7. cadru, cerc, camp, domeniu, sfera, taram, zona. (~ de preocupari.) 8. domeniu, resort, serviciu. (In ~ul public s-au facut mari progrese.)

TARG ~uri n. 1) Loc special (de obicei intr-o localitate) unde se vand si se cumpara (zilnic sau in anumite zile) produse agricole sau industriale, vite etc.; piata. Zi de ~. 2) desfacere sau achizitionare de marfuri in acest loc; operatie de vanzare cumparare. ◊ A veni la spartul ~ului a veni la sfarsitul unei activitati. A se ajunge cu ~ul a se invoi cu pretul. A face (sau a incheia) ~ul a cadea de acord asupra unei afaceri. 3) pop. Localitate de tip orasenesc. 4) pop. Intelegere in legatura cu ceva; invoiala; acord. 5) inv. Parte a unui oras unde era situat centrul comercial. /<sl. trugu

CARTEL s.n. 1. (Ec.) Uniune monopolista in cadrul careia intreprinderile cartelate stabilesc in comun conditiile de vanzare a marfurilor, sistemul de formare a preturilor, repartizarea pietelor de aprovizionare si desfacere etc., fiecare dintre ele pastrandu-si independenta de productie si de vanzare. 2. Coalitie politica intre mai multe partide. [Pl. -luri. / < fr. cartel].

CONCURENTA (‹ fr.) s. f. 1. Rivalitate, lupta dusa cu mijloace economice (reducerea pretului de cost, lansarea de produse noi, cumparari de actiuni etc.) si extraeconomice (spionaj industrial, actiuni de sabotaj etc.) intre producatori sau comercianti, monopoluri, tari etc. pentru producerea si desfacerea unor marfuri, acapararea unor piete si obtinerea de profituri mari. ◊ C. neloiala = infractiune care consta in fabricarea si punerea in circulatie a unor produse care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false, precum si aplicarea pe produsele puse in circulatie a unor mentiuni false privind brevetele de inventie sau in folosirea unor nume comerciale ori a denumirilor organizatiilor de comert sau industrie in scopul de a induce in eroare pe beneficiari. ◊ Libera c. = c. intre intreprinzatorii privati, neingradita de organizatii monopoliste, de stat etc. 2. Intrecere, rivalitate intr-un domeniu de activitate; competitie.

DEBUSEU, debuseuri, s. n. 1. piata pe care producatorii isi pot desface produsele usor si in mari cantitati. 2. (In sintagma) Debuseul podului = debitul maxim de apa care poate curge pe sub un pod, astfel incat, de la nivelul apei pana la partea de jos a podului, sa ramana un anumit spatiu liber de siguranta. [Pl. si: debusee] – Din fr. debouche.

STOC, stocuri, s. n. Cantitate de bunuri (materii prime, materiale etc.) existente, la un moment dat, ca rezerva in depozitul unui magazin, al unei intreprinderi, intr-o piata in vederea asigurarii continuitatii productiei sau a desfacerii. – Din fr., engl. stock.

BAZAR ~uri n. 1) Loc special amenajat pentru vanzarea si cumpararea diferitelor obiecte, mai ales maruntisuri. 2) desfacerea sau achizitionarea de marfuri in acest loc; piata. ~ de carti. /<fr. bazar

MARKETING s.n. Stiinta a eficientei economice, ingloband totalitatea tehnicilor si metodelor moderne referitoare la livrarea marfurilor de la producator la cumparator, in ceea ce priveste atat desfacerea propriu-zisa (organizarea magazinelor), cat si depozitarea, transportul, asigurarea, sondarea si prospectarea pietei etc. [< engl. marketing < marketpiata].